Skip to main content
Velassaru Maldives Resort (11)

FAQ

Om at rejse til Maldiverne

Vandfly flyver kun i fuldt dagslys og indenrigsfly på skemalagte tider. Der kan derfor være en længere ventetid i Male lufthavn på hjemrejsen, hvis I rejser hjem til Danmark med natfly. Man kan tilkøbe lounge-adgang, og der er restauranter i lufthavnen samt en smule shopping mv.

Betyder, at det meste er inklusive. Der kan være forskellige former for all inclusive (Soft, Premium/Plus mv.). Det kan betyde alle måltider i hovedrestaurant (ofte buffet) og i nogle tilfælde inklusive dine-around (frit valg mellem flere restauranter). Ofte er lokale drikkevarer/standard spiritus/kaffe/vand etc. inkluderet, med tillæg for "finere" produkter. Der kan også være udflugter inkluderet eller lån af ikke-motoriserede vandsportsredskaber (kajak, surfboards etc), og ofte tillæg for motoriseret vandsport, spa-behandlinger mv. Hør ved ankomst til resortet, hvad der er inkluderet i netop jeres ophold.

I ankomstområdet møder I resortets repræsentant, der står med skilte eller ved en skranke med resortets navn. Spørg om vej, hvis I ikke selv finder repræsentanten. De leder jer til vandfly (separat vandfly-terminal 5 minutters (gratis), shuttle-transport fra den internationale lufthavn, til speedbåd (5 minutter til fods fra international terminal) eller indenrigsfly (5 minutter til fods). De hjælper jer også med bagagen.

På ankomstdagen er check in i din villa ofte fra kl 14.00. Ankommer du tidligere, kan du opbevare bagage i receptionen og nyde swimmingpool og øvrige facilieter, indtil villaen er ledig. På afrejsedagen skal villaen oftest forlades kl 11.00. Har I transfer senere på dagen, kan I opbevare bagage i receptionen og nyde hotellets fællesfaciliteter. Bemærk, at all inclusive oftest følger perioden, I har villaen, dvs. at det først begynder kl 14.00 på ankomstdagen og udløber kl 11.00 på afrejsedagen, når I forlader villaen. Resten af dagen sker opkrævning for drikke/måltider direkte til resortet.

Maldiverne har 230v som i Danmark. Enten et stik med to flade pinde eller et stik med tre runde pinde, så adapter skal bruges. På de fleste resorts er det muligt at låne en adapter, men har du flere ting, der skal lades op, fx kamera, iPad, telefon mv., er det en god idé selv at medbringe en adapter.

Hvis du mod forventning oplever mangler eller deciderede fejl på din rejse, beder vi dig om at kontakte receptionen på hotellet, hvor fejl og mangler oftest kan rettes på stedet. Lykkes dette ikke, kan du kontakte os på mail eller chat, så eventuelle fejl eller mangler kan udbedres. Hvis vi ikke har hørt fra jer på dagen, hvor fejlen opstår, kan der muligvis ikke efterfølgende kræves kompensation.

Især august-november kan hvalhajer opleves omkring South Ari-atollen og maj-juni og oktober-november omkring Baa-atollen og Hanifaru Bay (UNESCO Biosphere). Hvidhajerne opleves på organiserede snorkelture, kontakt resortet direkte, på forhånd eller ved ankomst.

Omkring Baa-atollen og Hanifaru Bay (UNESCO Biosphere) er størst chance for hvalhajer i maj-juni og oktober-november

Bemærk: Det er den rejsendes eget ansvar at tjekke op på reglerne for visum, da dette kan ændre sig med kort varsel samt indrejserestriktioner/krav om vaccinationer etc. Jf. https://um.dk/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledningerhttps://um.dk/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger for gældende regler.

Koraller er skrøbelige, og kan desuden være forbudt at bringe ud af landet. Så pas på naturen. Hør på resortet, hvor og hvornår I oplever koral- og fiskelivet bedst. Mange resorts arrangerer dykker-/scuba-ture, med instruktør - for merpris og på eget ansvar.

Maldiverne er muslimsk, men når du er på øen/dit resort, kan du gå klædt næsten, som du har lyst til. Dvs. shorts, badetøj, bare tæer osv. Der vil være enkelte steder og restauranter, hvor det gerne ses, at man som herre har lange bukser på om aftenen. Generelt er afslappet påklædning accepteret overalt, men tager du på besøg på en lokal ø, bør man som kvinde have tildækkede skuldre og ikke vise bare ben. Alle resorts har "anbefalinger" til påklædning på restauranterne og ønsker generelt ikke badetøj og "klipklappere" på restauranterne. Bedre hoteller forventer desuden pæn, afslappet påklædning til aftensmaden.

Nævnt da I bestilte jeres rejse. Ofte 10-25 USD pr. nat pr. værelse, afregnes lokalt.

Tidsforskellen mellem Danmark og Maldiverne varierer, alt efter om Danmark har sommer- eller vintertid. Sommer: +3 timer / Vinter: +4 timer. For at udnytte dagslyset har nogle af øerne "Island Time", der som regel er 1 time længere fremme end i hovedstaden Male.

Bemærk, indenrigsfly flyver på skemalagte afgangstider, ofte 4-5 gange dagligt til de forskellige atoller. Der kan derfor påregnes ventetid i Male lufthavn før/efter jeres internationale fly. Flere resorts har lounges til ventetiden (især for de med vandfly i vandflys-terminalen), gratis eller mod gebyr, spørg i lufthavnen om dette.

Den lokale valuta hedder Maldiviske Ruffiyaa (MVR). På de forskellige resorts er priserne i USD eller EUR, og der kan betales med kreditkort. Der er derfor ikke behov for at veksle til lokal valuta.

FAQ om Let's do...

Tidspunkt for check ud fra hotellet fremgår af din booking-reference samt opholdsbeviset/hotelvoucheren. Oftest vil det være senest kl. 12. Ønsker du at checke ud tidligere end f.eks. kl. 07 om morgenen, aftales dette med personalet i hotellets reception. Ønsker du senere check ud end det tidspunkt, der fremgår på din bekræftelse, skal dette også aftales med personalet i hotellets reception, såfremt det er muligt at checke ud senere (evt. mod gebyr). Din afgang med transfer, såfremt du har bestilt dette, aftales med hotellets personale lokalt på destinationen.

Personer med nedsat mobilitet kan bestille handicap-assistance ved ankomst til lufthavnen - fra udvalgte steder ved metro, tog, bus eller parkeringshus gennem lufthavnen til check in og videre ud til flyet. Ansvaret for denne assistance hører under den enkelte lufthavn i henhold til EU-forordningen.

På flyselskabets hjemmeside finder du den seneste information vedr. bagageregler for din rejse. Kontrollér endvidere dine rejsedokumenter for eventuel yderligere information. Vedr. Maldiverne: Uanset typen af ankomsttransfer (indenrigsfly, vandfly eller speedbåd) må der medbringes 1 x kuffert på max. 20 kg pr. person. Samt 1 x håndbagage på 5 kg. Ønsker du at medbringe mere bagage, kan du på internationale flyselskaber tilkøbe ekstra bagage hjemmefra, se flybilletten, der tilsendes 10-14 dage inden afrejse, for reservationsnummer, som skal bruges til at bestille ekstra bagage. For ekstra bagage indenrigs på Maldiverne betaler du pr. kilo ved ankomst.

Har du mistet din bagage, er den forsinket eller er den ødelagt ved ankomst, bedes du straks udfylde en PIR-rapport i lufthavnen (Property Irregularity Report) – på dansk også kaldet en skadesanmeldelse. Bemærk, at du skal kunne fremvise PIR-rapporten i original form sammen med dit bagage-tag. Du skal kontakte flyselskabet eller den pågældende handlingagent i lufthavnen og få nødvendig dokumentation ifølge flyselskabets regler. For erstatning for mistet bagage bedes du kontakte dit forsikringsselskab for yderligere information.

Du kan godt medbringe barnestol, klapvogn eller barnevogn på din flyrejse, og de skal indcheckes som stor bagage. Afhængigt af hvilket flyselskab du skal rejse med, skal du betale en serviceafgift for at indchecke din barnestol, klapvogn eller barnevogn. Information om bagage findes på flyselskabets hjemmeside.

Alle rejser bestilles online hos Lets Do, hvor du har fri mulighed for selv at skræddersy din rejse efter egne ønsker og behov. Oplever du problemer i forbindelse med bestilling af rejsen, beder vi dig kontakte os pr. e-mail eller chat, og vi vil hjælpe herfra. Se under "kontakt" på hjemmesiden for åbningstider.

Du betaler din rejse online via en sikker og krypteret forbindelse. Du kan benytte Dankort, VISA-dankort, og Mastercard. Bemærk, vedr. rejse til Maldiverne, ved bestilling mere end 65 dage til afrejse opkræves depositum på bestillingstidspunktet, og restbeløb 65 dage før afrejse. Ved bestilling af rejsen mindre end 65 dage til afrejse betales hele rejsens pris på bestillingstidspunktet. (Se afsnit om afbestilling)

Ofte tilbyder flyselskaber check in 24-48 timer inden afrejse. Se flyselskabs hjemmeside. I finder flybooking-reference på dokumenter modtaget 1-2 uger inden afrejse. Når disse modtages, kan I også vælge at tilkøbe sæder eller vente til check in, hvor sædevalg ofte er gratis. Vær i lufthavnen i god tid, gerne 3 timer ved oversøiske flyvninger.

Efter første betaling af din rejse (depositum eller fuldt beløb) modtager du bekræftelse på din ønskede bestilling på den e-mail adresse, du har oplyst i reservationen. Dette er en bekræftelse på, at vi har modtaget din bestilling af ønskede fly, transfer og hotel. Så snart vi har modtaget jeres betaling (fuldt beløb eller depositum) kontakter vi flyselskab, hotel og transferselskab og beder dem bekræfte pris og ledighed. Derefter (indenfor 24-48 timer fra bestilling) modtager I en endelig faktura/rejsebevis. Hermed er rejsen booket fra vores side og bekræftet som ønsket. Der kan I sjældne tilfælde blive udsolgt eller opstå prisstigninger fra tidspunktet, I booker rejsen, til vi har fået den bekræftet hos vores leverandører. I det tilfælde vil vi kontakte jer og tilbyde jer at booke rejsen til den nye pris eller give refusion, hvis I ikke ønsker dette. Kontakt os, hvis du ikke modtager dine dokumenter som forventet. VIGTIGT: Du skal tjekke dokumenterne igennem for eventuelle fejl og mangler og straks give os besked, hvis der er uoverensstemmelser.

Ønsker du at give drikkepenge, er det muligt at få det trukket på kreditkortet, når du checker ud. Resortet har en fælles ”tipping pool”, så alle medarbejderne får del i drikkepengene. Det er frivilligt at give drikkepenge, men typisk lægges der 10-15% af regningens beløb og lidt til rengøringspersonalet på værelset.

Det frarådes at drikke vandet fra hanerne mange steder i udlandet. Drik i stedet vand fra flaske.

Hvis du mod forventning oplever mangler eller deciderede fejl på din rejse, beder vi dig om at kontakte receptionen på hotellet, hvor fejl og mangler oftest kan rettes på stedet. Lykkedes dette ikke, kan du kontakte os på mail eller chat, så eventuelle fejl eller mangler kan udbedres. Hvis vi ikke har hørt fra jer på dagen hvor fejlen opstår, kan der muligvis ikke efterfølgende kræves kompensation.

Det er meget vigtigt, at du allerede ved bestilling af rejsen oplyser navn, nøjagtigt som det står anført i pas, så det registreres korrekt på flybilletten. Du skal ligeledes tjekke, at alt er korrekt, når du modtager din flybillet.

Det er den rejsendes ansvar at holde sig opdateret omkring flytider tæt på afrejse. Hold dig opdateret på flyselskabets eller din afrejselufthavns hjemmeside. Sker der en ændring langt tid fra afrejse, informerer Lets do dig om ændringen.

På visse flyrejser vil forplejningen ombord være inkluderet. Informationer om dette findes på flyselskabets hjemmeside.

Fortrydelsesret: Køb på nettet
Når du handler på nettet, har du 14 dages fortrydelsesret. Din fortrydelsesfrist starter først, når du har modtaget varen, f.eks. når den er lagt i din postkasse, når den efter aftale med dig er lagt i et skur eller lignende, eller når den er afleveret på din arbejdsplads.

Køber du en ydelse, løber fortrydelsesretten fra bestillingen.

Når du køber mad, billetter, flyrejser og nogle få andre ting, har du ikke fortrydelsesret. https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/forbrugerguides/fortrydelsesret-og-returret/

Er du gravid og skal ud at flyve, gælder det enkelte flyselskabs regler. Derfor er det vigtigt, at du undersøger præcis, hvilke regler der gælder hos det flyselskab, du skal flyve med. Denne information finder du som regel på flyselskabets egen hjemmeside.

Rådfør dig på dette link: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/medicin-paa-rejsen/ eller kontakt egen læge, apotek eller sygehus for vejledning og hjælp til evt. medicinattest.

Mødetiden på afrejsedagen afhænger af, hvilken lufthavn, du rejser fra. Du skal holde dig ajour omkring mødetider på lufhavnenes respektive hjemmesider. Husk at tage højde for særlige forhold som travlhed qua ferier, store begivenheder og deslige.

Hvis dit navn ikke fremgår korrekt (iflg. dit pas) på din flybillet, kan du blive afvist af flyselskabet. Det er derfor vigtigt, at du opgiver det korrekte navn. Det er desværre ikke muligt at lave en fuld navneændring efter billetudstedelse, men du kan kontakte os for at høre mere om en eventuel navnekorrektion.

Det er desværre ikke muligt at overdrage din rejse til andre personer.

Passet skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst og skal altid medbringes på rejsen i gyldig form. Alle børn skal have eget pas. Medbring også gerne en kopi af passet, i tilfælde af at originalt pas glemmes. Bemærk at mange lande kræver, at pas er i "ny stand", dvs. ingen ridser, pletter og slitage. I kan risikere at blive nægtet indrejse, hvis passet er præget af slitage. Dette er kundens ansvar at overholde.

Specifikke pladser på flyrejsen vælges på flyselskabets hjemmeside, ofte for merpris, se flybilletter, som modtages 10-14 dage inden afrejse, for reservationsnummer. I kan ofte også vælge pladser ved check-in, 24-48 timer inden afrejse, uden gebyr.

Vores priser er justeret efter udbud og efterspørgsel og kan derfor ændre sig flere gange dagligt, hvis efterspørgslen på en bestemt rejse stiger eller falder. Priserne kan også ændre sig løbende i forbindelse med kampagner hos flyselskaber og hotelkæder. Rejsens pris fremgår altid på din bestillingsbekræftelse/billet, når du har bestilt din rejse, og det er denne pris, som gælder. Priserne justeres udelukkende efter udbud og efterspørgsel ud fra de bestillinger, der foretages hos Lets do, og de er derfor hverken styret af cookies eller andet. Der sker derfor ikke prisændringer, fordi du søger meget frekvent, klikker rundt eller skifter mellem smartphone, tablet og computer.

Selv om du er på ferie, kan du blive syg eller der kan opstå andre situationer, hvor du får brug for hjælp. Det tilrådes derfor at tegne en rejseforsikring. Vi anbefaler desuden en dækkende afbestillingsforsikring, der skal tegnes samme dag, som depositum/første betaling af rejsen gennemføres. Vi samarbejder med Gouda Rejseforsikring.

Hvis du mod forventning oplever mangler eller deciderede fejl på din rejse, beder vi dig om at kontakte receptionen på hotellet, hvor fejl og mangler oftest kan rettes på stedet. Lykkes dette ikke, kan du kontakte os på mail eller chat, på dagen for reklamationen. Se desuden under "fejl og mangler".

På flere rejsemål skal der betales en turistskat ved ankomst til eller afrejse fra hotellet. Denne turistskat varierer og skal afregnes lokalt. Lets do har ikke mulighed for at informere og opdatere om lokale turistskatter, ej heller kan disse betales ved bestilling af rejsen, da niveauet for afgiften kan ændres lokalt af myndighederne, uden at der gives videre besked. Generelt skal der, hvis et rejsemål opkræver turistskat, betales mellem 3-10 EUR pr. person pr. dag

For information vedr. vaccination kontakt egen læge, www.sikkerrejse.dk eller Udlandsvaccinationen. Ovenstående vejledning inkluderer ikke evt. regler og restriktioner, der relaterer til Covid-19 situationen. For yderligere information om evt. vaccinekrav i forhold til Covid-19 se https://um.dk/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/coronavirus.

Sol og varmt vejr er skønt at være ude i. Men sydens sol er stærkere, end vi er vant til. Specielt børns hud er meget tyndere og sartere end voksnes. Så pas på børnene og tag en solpause midt på dagen, hvor I går i skyggen eller på værelset og holder siesta.

Bemærk: Det er den rejsendes eget ansvar at tjekke op på reglerne for visum, da dette kan ændre sig med kort varsel. Jf. https://um.dk/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger for gældende regler.

Vi er medlem af Rejsegarantifonden, så I kan bestille jeres pakkerejse med Let's do med fuld tryghed. Når ting går galt, kan en individuelt rejsende ende med at bruge en stor del af sin ferie på at ændre i de oprindelige planer fremfor at nyde turen. Og ofte løber der ekstra omkostninger på i løbet af rejsen, som man ikke selv kunne forudse. Vi er naturligvis medlem af Rejsegarantifonden og er desuden medlem af Danmarks Rejsebureau Forening.

Maldiverne: Vores leverandører beder os afbestille rejsen, såfremt I vurderer ikke at gennemføre rejsen. Det indbetalte beløb refunderes ikke. Ved rejser bestilt mere end 65 dage til afrejse opkræves depositum på bestillingstidspunktet og restbeløb 65 dage inden afrejse. Dermed refunderes det indbetalte depositum ikke frem til 65 dage inden afrejse, og derefter refunderes det fulde indbetalte beløb ikke.